شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خبر داد؛

اجرای ۷ هزار و ۹۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی

خراسان شمالی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی در نشست خبری هفته کتاب سال ۱۴۰۲ گفت: در یک سال گذشته ۷ هزار و ۹۰۰ برنامه فرهنگی در مجموعه کتابخانه‌های سطح استان اجرا شده است که پیش‌بینی امسال نیز حداقل ۸ هزار برنامه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی  خراسان شمالی، همزمان با فرارسیدن سی و یکمین دوره هفته کتاب و بزرگداشت ۲۴ آبان  روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نشست خبری مهدی آریان، مدیرکل کتابخانه های عمومی و دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن جلسات کتابخانه مرکزی آیت الله مهمان نواز بجنورد برگزار شد.
 

مهدی آریان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خراسان شمالی در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرارسیدن سی و یکمین دوره هفته کتاب گفت: در سال ۱۳۷۲ خورشیدی ۲۴ آبان به عنوان روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار تعیین شد تا بهانه‌ای برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش سطح سواد عمومی جامعه باشد؛ زیرا جامعه‌ای که کتاب نخواند قدرت تفکر و تحلیل را از دست می‌دهد و آمادگی پذیرش هر دروغ، فتنه و ظلمی را خواهد داشت.
 

آریان خاطرنشان کرد:حالا که بعد گذشت سالیان به سی و یکمین دوره هفته کتاب با شعار «آینده خواندنی است» در سال جاری رسیده‌ایم، رویکرد جدیدی در سطح کتابخانه‌ها شکل گرفته است و کتابخانه‌ها دیگر صرفا مخزن کتاب نبوده و به عنوان پایگاه فرهنگی، علمی، پژوهشی و آموزشی نیز فعالیت می‌کنند.
 

وی به فعالیت‌های فرهنگی در حال اجرا در کتابخانه‌ها اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته ۷ هزار و ۹۰۰ برنامه فرهنگی در مجموعه کتابخانه‌های سطح استان اجرا شده که پیش‌بینی امسال نیز حداقل ۸ هزار برنامه است. محافل ادبی، حافظ‌خوانی، خیام‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، شب شعر، جلسات نقد ادبی، محافل ادبی کودکان، داستان‌نویسی، نقد و معرفی کتاب از جمله این فعالیت‌ها است.
 

دبیر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان خراسان شمالی در ادامه به برنامه‌های هفته کتاب امسال اشاره کرد و افزود: از ۲۳ تا ۳۰ ام آبان‌ماه برنامه‌های متعددی انجام خواهد شد که برگزاری نشست های تخصصی کتاب خوان، دوره های مختلف آموزشی با مضمون ترویج کتاب و کتابخوانی، دیدار با خانواده ۲ شهید عضو کتابخانه بجنورد و  برگزاری نخستین یادواره شهدای عضو کتابخانه از جمله آن ها است.
 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در ادامه این نشست اذعان کرد: نگاه ویژه و مثبت دولت سیزدهم به نهاد کتابخانه‌های عمومی و حوزه فرهنگ و هنر کشور باعث ایجاد خدمات گسترده در خدمت به مردم شده است که با سفر رئیس جمهور به استان و تزریق اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی در خراسان شمالی با افزایش حدود ۲۶ هزار متر مربع به رشد ۳۴ درصدی رسیده است. نرخ امانت کتاب در کتابخانه‌های عمومی این استان در دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل چهار برابر افزایش یافت که این مهم با توسعه فضاهای کتابخانه‌ای و اقدامات فرهنگی به دست آمده است.
 

آریان در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از  خبرنگاران با تأکید بر لزوم حضور پررنگ اصحاب رسانه در برنامه‌های هفته کتاب و همچنین حضور موثرشان در طول سال و همکاری و هم افزایی با نهاد کتابخانه‌ها، گفت: خبرنگاران با قلم زدنشان، نه برای نهاد کتابخانه‌ها، بلکه برای مردم نقش موثری در ایجاد حلقه‌های اتصال بین این دو زنجیره دارند.
 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی در پایان خاطرنشان کرد: به مدت سه روز از ۲۳ تا ۲۵ آبان‌ماه عضویت در کتابخانه‌ها رایگان است.

اجرای ۷ هزار و ۹۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی

اجرای ۷ هزار و ۹۰۰ برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی خراسان‌شمالی

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 3 =